Prošlo je skoro godinu dana otkad je naša ekipa posetila Udruženje žena Kolubarskog kraja. Sada smo na jednoj manifestaciji sreli predsednicu ovog udruženja Jelenu Ružić i iskoristili priliku da je pitamo da li se broj članica ali i asortiman proizvoda na online pijaci povećava.
Prošlo je godinu dana od kada smo se videli prošli put da li se uvećava broj članica i proizvoda u Udruženju?
Jelena: „Broj proizvoda na našoj online pijaci se širi sa dolaskom proleća. Na online pijaci je krenula zelena salata, mladi luk, mladi krompir… Sa dolaskom novog godišnjeg doba tako stižu i neki novi proizvodi. A dolaze nam i nove članice, ali i neke stare se ponovo uključuju u proizvodnju.“
Znači vi niste orijentisani samo na preradu proizvoda, odnosno na proizvode kao što je zimnica?
Jelena: „Počeli smo samo sa preradom proizvoda, a onda smo shvatili da postoji veliko interesovanje i za pojedinačne proizvode, kao što su neprskane jabuke, kruške, različito povrće. Nama su zapravo kupci skrenuli pažnju na to. Kada su nas pitali: „Ako su to poljoprivredna gazdinstva zašto nemate sveže proizvode u ponudi“. Onda smo mi kontaktirali članice i pitali ih da li imaju neke od tih proizvoda na lageru. Polazimo i od sebe, pošto živimo u ruralnom području i kad nam je šljiva tako lako dostupna da možemo da je beretmo sa drveta, onda mi ne možemo da preoznamo njenu pravu vrednost na pijaci.“
Kako funkcioniše ova online pijaca? Da li vi skupite narudžibine na nedeljnom nivou i onda distribuirate za Beograd?
Jelena: „Da, porudžbine se primaju do petka u ponoć. U subotu ujutro se ženama javlja šta je sve naručeno sa njihovog gazdinstva. Onda one dostave sve te proizvode u Mionicu. U Mionici 2 žene pakuju proizvode na osnovu primljene narudžbine i u nedelju se dostavlja na adresu kupaca u Beogradu.
Da li imate vozilo koje razvozi u različite gradove i na različite adrese ili ste za sada orijentisani samo na Beograd?
Jelena: „Za sada postoji mogućnost da se proširimo na širu beogradsku teritoriju ukoliko bude zainteresovanih kupaca. Međutim, postoji toliko dobrih poljoprivrednih ženskih gazdinstva na teritoriji čitave Srbije, pa smatramo da druga tržišta treba prepustiti ženama i udruženjima sa tog područja.”
Koliko članica ima vaše Udruženje žena Kolubarskog okruga?
Jelena: „Pa Udruženje zvanično ima 122 članice, ali broj žena na platformi se menja. Nekada bude 30, a nekada, u odnosu na doba godine, broj onih koje plasiraju svoje proizvode padne na 10. Sada u ekipi imamo i dve preduzetnice koje svoje proizvode plasiraju preko platformi. Ovo zapravo i jeste cilj naše platforme u budućnosti – uključivati žene preduzetnice koje imaju proizvode koje su opet autentični za to područjea koje one mogu da ponude tržištu. Konkretno pričamo o jednoj preduzentnici koja proizvodi i prerađuje suvu šljivu, i o drugom koji pravi proizvode testa.“
Da li postoje neki proizvodi koji su traženiji na pijaci, ili se kupuje podjednako sve?
Jelena: „Sir i kajmak su kralj i kraljica platforme. Sir i kajmak uvek idu savršeno, zatim domaća jaja, jer to je nešto što je manje dostupno u gradskom području. Opet neke prerađevine ljudi mogu da pronađu i kupe i u trgovinama, ali sir i kajmak ne tako često. Posebno ako znamo da dolaze direktno sa poljoprivrednih gazdinstava. Nema preprodaje i nema bilo kakvih radnji koje bi bacile sumnju na kvalitet tih proizvoda, zato su oni još više traženi.“
U ovom periodu godine, ranog proleća šta je to što se najviše traži?
Jelena: „U rano proleće uvek kreće rano povrće: krompir, zelena salata, luk, uvek idu jaja. Sada u ovom periodu možemo da ponudimo veću količinu jaja za razliku od zimskih meseci. Moramo da pratimo biološki tok kokošaka kada mogu da daju veću količinu jaja. Ovo je period kada ćemo imati povećanu prodaju svežeg povrća i voća i standardno prodaju jaja, sira i kajmaka.“
Dakle vi imate vašu platformu na internetu i neko ko želi može da ode tamo pogleda vašu ponudu i poruči proizvod?
Jelena: „Platforma je u stvari pokrenuta kao odgovor na pandemiju. Imali smo situaciju da je nastupila pandemija, zatvorile se pijace, zabranjeno je kretanje. Veliki broj žena u poljoprivredi ima preko 65 godina, tako da one nisu imale dozvolu za kretanje. A te žene su uložile neki novac u proizvodnju, da li je reč o mladom povrću ili o proizvodnji mleka. Tada smo pokrenuli onlajn prodavnicu proizvoda sa poljoprivrednih ženskih gazdinstava sa teritorije Kolubarskog okruga. Sve te proizvode kupci mogu da poruče na sajtu www.zenskapijacatacka.rs gde oni potpuno normalno mogu da kupuju kao u bilo kojoj lokalnoj prodavnici. Ubacuju u korpu proizvode koje žele sa različitih gazdinstava. Mi to onda koordiniramo sa ženama koje odnose poručene proizvode u Mionicu, a iz Mionice direktno se vozi na adresu kupca svake nedelje. Svaki kupac će se u subotu dobiti poruku u koje vreme otprilike može da očekuje dstavu na svojoj adresi.“
Vi onda imate obostrano zadovoljstvo. Zadovoljne kupce sa jedne strane i sa druge mogućnost da žene koje žive u ruralnim područjima naprave neku vrstu dopunskih prihoda ako ne čak i osnovnih. Da li sam u pravu?
Jelena: „Da za veliki broj žena ovo je osnovni prihod i to je u stvari sjajna priča. Veliki broj njih nije uopšte prodavao svoje proizvode čak ni preko standardnih pijaca, nego su se uglavnom bavili poslovima u okviru svojih domaćinstava. Ovakav vid prodaje proizvoda za mnoge je značajan i finasijski a utiče i na samopouzdanje tih žena i organizaciju same porodice.“
Šta bi savetovala ženama koje razmišljaju da uđu u ovakvu proizvodnju?
Jelena: „Savetovala bih im da se usude. Drugo da nauče da istražuju, jer onlajn prodaja je u stvari budućnost. Svi mi u početku smo se izvlačili na pandemiju, sada već uviđano prednosti, ne moramo da izlazimo iz kuće, nemamo dodatne troškove prevoza i svega ostalog. Sad sve to lepo stigne na našu adresu za nešto za šta bismo morali da odemo na selo da kupimo u ovom slučaju stićiće samo do naše kuće ili stana. Dakle onlajn prodaja je stvarno budućnost i savetujem svima koji bi da se upuste u to da se prijavljuju na različite obuke kada je reč i internet prodaji jer dobijaju nova znanja, upoznaju nove žene i povezuju se. I na taj način otvaraju svoje tržište.“
Sagovornica: Jelena Ružić, predsednica Udruženja žena kolubarskog okruga
Komentari