Umesto u muzeje moraju u red za tehničke preglede

Umesto u muzeje moraju u red za tehničke preglede

Termin TEHNIČKI PREGLED poljoprivrednici u Srbiji ovih dana komentarišu sa većom nervozom i strahom nego da im je neko rekao da je pred vratima gradonosna oluja. Ljudi se bore sa nesanicom, glavoboljom, potežu za čašicom i od svakoga ko je blizak državnoj odministraciji traže objašnjenja da li moraju, ili ako izbegnu, kakve ih kazne očekuju. Da je kojim slučajem ostao „živ“ IMT (Industrija motora i traktora) iz Novog Beograda, od ovog prolećnog košmara ne bi bilo ništa. 

Tehnički pregled traktora - © Agromedia 

Da se ne nalazimo u predizbornoj OMAĐIJANOSTI domaći poljoprivrednici po ko zna koji put našli bi se na velikim mukama i iskušenjima. Morali bi da prevrnu dzepove ili se dodatno zaduže da bi preregistrovali, odnosno registrovale svoje traktore, prikolice, motokultivatore i ostalu pokretnu mehenizaciju. Međutim, pravu paniku za nekoliko stepeni smirila je najava iz MUP-a da će Vladi Srije predložiti nove izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja da do DALJNJEGA ostanu da važe stare tablice i potvrde o registraciji. I pored ovog PRIVREMENOG USTUPKA neće moći da se zaobiđu tehnički pregledi ispravnosti poljoprivredne mehanizacije, pre svega, traktora. S obzirom na njihovu starost mnogi poljoprivrednici ozbiljno strepe hoće li uspeti da prođu kontrolu i pribave potrebnu dokumentaciju da mogu sa „invalidima“ od traktora na njive i ulice.

Kalendar za ove, nema sumnje, jako bitne aktivnosti, pre svega zbog bezbednosti poljoprivrednika i drugih učesnika u saobraćaju, nije mogao biti gore nasađen. Kako se kod nas sve radi u poslednji čas primena Zakona o bezbednosti saobraćaja koji je stupio na snagu 3.aprila prošle godine SATERALA je rok za njegovu praktičnu primenu na nepunu nedelju dana. Ako kojim slučajem ne bude prihvaćen predlog o odlaganju preregistracije doći će do prave pometnje pa i BLOKADE velikog broja poljoprivrednih mašina u vreme prolećne setve i drugih značajnih radova.To bi samo potvrdilo da poljoprivreda postaje FAKULTATIVNA (neobavezna) privredna grana i da oni koji su zaduženi za njenu dobrobit ne govore ISTINU.

Tehnički pregled traktora - © Agromedia 

Termin TEHNIČKI PREGLED poljoprivrednici ovih dana dočekuju sa uplašenošću kao da je neko izgovorio kako je počeo da pada grad. Strah od te reči je rezultat što odlično znaju da mnogi pred komisiju moraju sa dotrajalim, poluispravnim i neizglednim traktorima starijim i od samih vlasnika. Naime, prema podacima popisa iz 2012.godine poljoprivredna gazdinstva u Srbiji imala su oko 400.000 traktora čija je prosećna starost iznad 30 godina. Sada je to blizu 40. Za izdavanje potvrde o njihovoj tehničkoj ispravnosti članovi komisija, pred velikim brojem poljoprivrednih „oldtajmera“ neće morati da gledaju „kroz prste”, već naprosto da zažmure. Naravno, ako za tako nešto dobiju mig „odozgo”!?

Ipak,prema NOVOM PRAVILNIKU o obaveznim tehničkim pregledima, kako se sa više strana najavljuje, NEĆE BITI NIKAKVE TOLERANCIJE I POPUSTA. Stav je da BEZBEDNOST onih koji upravljaju poljoprivrednim mašinama nema alternativu i da se elementarni kriterijumi „skeniranja“ moraju poštovati. Tako je predviđeno da svi traktori imaju ispravne kočnice na sva četiri pneumatika, odnosno jasnu svetlosnu obeleženost uz obavezno korišćenje rotacije. Novi pravilnik je predvideo da svaki traktor mora imati ugrađen bezbednosni ram I kabinu.Ova novina za sada se ne odnosi na traktore proizvedene u period od 1.januara 1983. do 3.maja 2013.godine i njihovo ugrađivanje je oročeno do 2022. godine.

Tehnički pregled traktora - © Agromedia


Zaista „napredan” propis na traktoru starosti 40 godina ugrađivati kabinu i do tada, najverovatnije, obavezne satelitske i slične antene. Ako je i za pozorišni festival u Jagodini, mnogo je. Uz sve ovo na tehničkom pregledu će vršiti fotografisanje vizuelnog izgleda traktora koji budu zadovoljili. Pod obaveznom se podrazumeva i registracija traktorskih prikolica. Poljoprivrednici iz brdsko-planinskih područja kažu da su dovedeni pred nemoguću misiju pogotovu što mnogi od njih moraju da pređu i po 50 kilometara u jednom pravcu da bi stigli do ovlašćenog servisa. Taj RELI kažu dodatno će da ih košta i živaca i novca a ne žele ni da pomišljaju, da postoji mogućnost, da se vrate neobavljena posla.

Uz sva uvažavanja principa da se u svakoj oblasti života i rada moraju poštovati propisana pravila ponašanja, odnosno prava i obaveza-najnoviji „sistematski” pregledi poljoprivredne mehanizacije otvaraju brojna pitanja. Pre svega ono zbog čega je većina traktora i njihovih priključaka aktivna i u dubokoj starosnoj dobi?Do kada će da se kotrljaju uz dosta visoke troškove za njihovo održavanje i znatno umanjenje radne efekte? Koji mudraci su odredili da se ovaj, ipak, NEZVANIČNI POPIS vrši uoči velikih i jako značajnih prolećnih radova u poljoprivredi?

Tehnički pregled traktora - © Agromedia 


Neizbežno je i pitanje: ZBOG ČEGA JE U NAŠOJ PRETEŽNO AGRARNOJ DRŽAVI PRODATA JEDINA FABRIKA TRAKTORA I POLJOPRIVREDNIH MAŠINA?? Mislim na Industriju trakora i mašina IMT sa sedištem na Novom Beogradu. Upozorenja od stručnjaka i samih poljoprivrednika da se tako nešto PRIMARNOJ PROIZVODNJI može vratiti kao biumerang bila su TAČNA, ali i UZALUDNA. Nervozni novi ekonomski revizionisti i „čistači” velikih kompanija čiji značaj i dalje ne prepoznaju, objašnjavali su da njihove svojinske transformacije, odnosno privatizacije neće biti problematične. U krajnjem slučaju, samouvreno su kliktali: „sve može da se uveze” a ako IMT dođe u ruke novih i ambicioznih vlasnika,bili oni i sa kraja sveta, fabrika će ponovo da PROCVETA.

Ta gospoda, nazovimo ih iz pristojnosti tako, naprosto ne znaju da traktori nisu bicikla ili nekakve igračke, već ozubiljne mašine koje imaju svoju cenu. Za traktor standardnog kvaliteta one se kreću od 12.000 pa do čak 50.000 evra.To su za naša mala i srednja gazdinstva, izuzimajući jedan deo po Vojvodini, krupni zalogaji. Činjenica je da država daje određene novčane podrške za kupovinu nove mehanizacije, ponajpre traktora, da se može po tom pitanju konkurisati i za sredstva iz predpristupnih fondova EU, odnosno IPARDA.


Tehnički pregled traktora - © Agromedia 

Naravno, otvorena su i vrata retkih banaka koje prepoznaju poljoprivredu kao potencijalnog klijenta. Na kraju postoji i ona najčešća varijanta štednje novca na uštrb ostalih potreba da bi se jednog dana, bolje reči, godine stvorili uslovi za kupovinu osnovnih konjskih snaga u jednom gazdinstvu.S obzirom da su sve to kanali za manje količine novih traktora u mnogim gazdinstvima pomenute KONJSKE SNAGE sedlaju kao u prošlom veku,krpe, popravljaju, prepravljaju, farbaju , guraju ali SVE ČEŠĆE PREVRĆU izazivajući tragične posledice i prave porodične drame.

Biće još malo godinu dana od kako je IMT prešeo u ruke ugledne kompanije TAFE iz Indije.Pale su tada krupne reči i obećanja da će za kratko vreme domaćim poljoprivrednicima, pod povoljnim uslovima, biti ponuđeno nekoliko modela najnovijih traktora. Sve je još u isčekivanju.Državna administracija i birokrate teraju po svome i skoro živčano traže da se doneti novi propisi strogo poštuju.

Tehnički pregled traktora - © Agromedia 

Iz Agencije za bezbendost saobraćaja smiruju situaciju i poručuju poljoprivrednicima da na tehničke preglede ne treba da gledaju kao na zakonsku obavezu, već kao na sopstvenu i bezbednost ostalih učenika u saobraćaju. Lično mislim da MERA SVEGA TREBA DA BUDE ČOVEK A NE TRAKTOR. Isto tako svaku vrstu promena, izmena i BIROKRATSKIH SENČENJA kada se u pitanju poljoprivrednici treba dobro planirati i odmeravati. Veliki deo mehanizacije koji je dogurao do VRATA MUZEJA nebi trebalo gurati na TEHNIČKE I OSTALE PREGLEDE. Razumo je njeno zanovljanje. I još nešto: PREPADI svake vrste su loši za SRCE!

Izvori informacija: Lična dokumentacija, Portal AGROmedia i Bileten za poljoprivredu i selo SANU

Komentari

E-KNJIGA

Vodič za uspešno gajenje borovnica