Svaki odgovoran proizvođač i preduzetnik u svoje pripremne aktivnosti pre bilo kakve proizvodnje, pokretanja novog biznisa, pokretanja seoskog turizma ili eventualno proširenja proizvodnje mora da uvrsti i planiranje toga kome će i na koji način plasirati svoje proizvode ili uslugu. Pravljenje ovakvih planova jeste vrlo ozbiljan posao, koji se mora savesno i detaljno sprovesti, kako bilo koja uložena investicija ne bi propala.
Možda vas zanima
Biznis plan je pisani dokument koji detaljno opisuje predloženi novi poslovni poduhvat i predviđene poslovne rezultate. Namenjen je preduzetniku, njegovom okruženju, kao i potencijalnim poslovnim partnerima (banke, dobavljači, kupci, tržište rada i slično). Biznis plan takođe može biti ključan prilikom konkurisanja za razne podsticaje u poljoprivredi.
Biznis plan se pravi:
1) kada preduzetnik otvara novu firmu;
2) kada se vrše ulaganja u novi pogon, rekonstrukciju postojećeg;
3) kada se proširuje proizvodnja;
4) kada preduzeće traži spoljne partnere;
5) kada se ulaže u oživljavanje preduzeća koje se nalazi u teškoćama;
6) kada preduzeće preduzima reorganizaciju;
7) kada treba prodati određeno preduzeće ili neki njegov deo.
Bez obzira na to koji je povod za izradu biznis plana, on uvek mora da sadrži određene elemnte: uvod, osnovne podatke o investitoru, tržište plasmana, tržište nabavke, lokaciju, tehničko-tehnološku analizu, organizaciju i ekonomsko-finansijsku analizu.
Kada proširenje kapaciteta proizvodnje ili plasman proizvoda na tržište, neophodno je imati i pripremljen plan promotivnih aktivnosti koji će ako je dobro izrađen, pomoći da vaš proizvod što bolje prodate na tržištu. Marketing plan u vreme savremenih tehnologija može obuhvatiti i deo o brendiranju proizvoda na internetu. Svaki marketing plan sadrži plan prodaje i plan nabavke. Planom nabavke zapravo određujete procenu potrebnih količina sirovina i repromaterijala, ali i spisak dobavljača sirovina i svega što sam je potrebno za proizvodnju.
Što se tiče plana prodaje on mora da sadrži: asortiman i ciljni segment tržišta, analizu tražnje, analizu ponude, analizu i procenu cene, SWOT analizu i projekciju plasmana proizvoda.
SWOT analiza jeste postupak u kojem procenjujete slabosti i snagu vaše delatnosti, ali i konkurenciju na tržištu i druge potencijalne smetnje. Кod SWOT analiza postoje:
Interni faktori – slabosti i snage (funkcionalnost proizvodne opereme, promocija, distribucija, marketing aktivnosti);
Eksterni faktori – pretnje i šanse (kupovna moć stanovništva) i konkurencija.
Efikasnost investicije najlakše možete utvrditi na osnovu perioda povraćaja, odnosno vremena za koje ćete vratiti uložena sredstva i ostvarite početnu zaradu. Ukoliko je reč o kompleksnijim ulaganjima, postoje i neki drugi pokazatelji efikasnosti.
Kako bi vaš biznis plan bio dobro sastavljen i kako biste što sigurnije ušli u proces proizvodnje, plasmana proizvoda ili neke usluge, najbolje je da potražite savet stručnjaka.
Autor: Dragana Jelić, master menadžer
PSSS Kragujevac
Komentari