Put hrane od njive do trpeze zna biti dug, pa nije strano da određeni proizvodi izgube na kvalitetu. Kako bi proizvod bio prepoznat na tržištu po kvalitetu i ukusu veoma je važno brendiranje.
Možda vas zanima
Kupci svuda u svetu sve više pridaju značaja garanciji kvaliteta proizvoda, nutritivnoj vrednosti, geografskom poreklu, kao i samoj bezbednosti proizvoda. Upravo je to šansa malih proizvođača koji su zadnjih decenija počeli da gube tržišnu bitku sa velikim trgovinskim lancima. Brendiranje poljoprivrednih proizvoda kao i prerada dodaje vrednost proizvodima, a potrošačima obezbeđuje konzumaciju proizvoda određenog geografskog područja, proizvedene na način koji žele, a čiju su cenu spremni da plate.
Brendiranje predstavlja jedan od najznačajnijih aspekata svakog biznisa. Brendiranje u poljoprivredi zasniva se na povezanosti između težnje potrošača za garancijom kvaliteta i željom proizvođača da primarni proizovod dobije dodatu vrednost. Prehrambeni brend potrošačima obezbeđuje zdravu, organsku, lokalnu hranu a samom proizvođaču, ukoliko je posvećen brendu, prepoznatljivost, reputaciju kao i ekskluzivnost. Promenom načina života, javio se manjak svežih poljoprivrednih proizvoda na tržištu pa je i njihova cena porasla zbog retkosti. Takođe ukus ljudi se menja i sve više je okrenut kvalitetu i sigurnosti proizvoda pa upravo u toj promeni se nalazi šansa za stvaranje proizvoda sa dodatom vrednošću za koje je potrošač spreman da plati višu cenu.
Najviše zastupljeno brendiranje kod nas je kod:
- Organskih proizvoda koji su savremenim potrošačima garant zdrave, prirodne i ispravne hrane. Hrane koja se proizvodi bez ili sa minimumom hemijskih sredstava sa optimalnim korišćenjem prirodnih resursa.
- Proizvoda sa zaštićenim geografskim poreklom – kao načinom da se sačuva i istakne specifičnost koju ti proizvodi imaju.
Dodavanja vrednosti proizvoda i njihovom plasmanu povećava se i zaposlenost na određenom terenu i jača uzajamna povezanost na celom području. Ne retko stvaranjem brenda poboljšava se imidž teritorije i njenog stanovništva. Najpre lokalna a potom i šira zajednica se uključuje u sam proces stvaranja kao i plasmana proizvoda. Kao posledica toga aktivnost i promocija područja postaje veća što rezultira i boljom turističkom ponudom i razvojem turizma na tom području.
Izvor: Poljoprivredne stručne i savetodavne službe
Autor: Savetodavac za agroekonomiju Biljana Janjić PSSS Čačak
Komentari