Prerada poljoprivrednih proizvoda sve više dobija na značaju i veliki broj proizvođača odlučuje da umesto prodaje proizvoda u sirovom stanju isti obrade na različite načine. Naša današnja sagovornica je Dušica Ljepojević koja je prodaju lešnika zamenila njihovom preradom to jest pravljenjem slatkiša od ovog orašastog voća.
Lešnik gaje na 30 ari i prinos im je oko 800 kilograma lešnika u ljusci
U pitanju su mali proizvođači lešnika koji svoje lešnike koriste za proizvodnju ručno pravljenih čokoladnih poslastica, Korala. U avanturu su se upustili 2016.godine.
„Naša mala plantaža lešnika se nalazi u Slankamenu. Kada smo pre par godina razmišljali čime bi mogli dodatno da se bavimo i da se okrenemo prirodi, nismo znali ništa o poljoprivredi. Oglas o prodaji plantaže lešnika nas je odmah privukao, a čim smo kročili u to carstvo zelenila i krošnji – nije bilo dileme, odlučili smo da uložimo vreme, strpljenje i trud kako bi naučili sve o lešniku“, rekla je naša sagovornica.
Trenutno, imaju 30 ari lešnika i prinos je oko 800 kilograma lešnika u ljusci. Na plantaži su posađene četiri italijanske sorte lešnika, koje dospevaju u približno isto vreme.
MOŽDA VAS ZANIMA
Marketi su im nakon uvoza lešnika iz Turske ponudili malu cenu
Plantažu lešnika obrađuju ručno, nastojavši da upotrebljavaju što manje preparata obzirom da je lešnik najdraža poslastica njihove dece. Kako kaže, koliko god bio zahtevan i naporan dan na plantaži lešnika gde se svaki deo procesa vrši ručno, ništa ne motiviše i smiruje dušu i telo kao smeh dece koja ceo dan provedu ispod krošnji leske.
U samom startu su prodavali lešnik kao sirov proizvod, prvo prijateljima i poznanicima, te prijateljima prijatelja i krug kupaca se polako širio.
Vremenom su ih pozvali i mali trgovinski makreti koji su bili raspoloženi da plasiraju domaći lešnik, tako da su dve godine lešnik prodavali na taj način.
Ipak 2018. godine se desio veliki uvoz lešnika iz Turske stoga su im marketi ponudili veoma nisku cenu lešnika. Kako se ceo proces proizvodnje lešnika obavlja ručno i kako ulažu dosta truda i rada oko svoje plantaže lešnika, doneli su odluku da neće prodavati lešnik više na taj način već da će mu dodati vrednost, preraditi ga i dobiti finalni proizvod. Dobro je poznato da je čokolada najpoznatiji slatkiš na svetu, te se rešenje samo nametnulo.
„Sada naš lešnik koristimo samo za proizvodnju Korala i mnogo smo srećni zbog toga“, rekla je sa entuzijazmom naša sagovornica.
Svoje poslastice proizvode ručno, a rezultat su zajedničkog porodičnog rada
Korali su čokoladne poslastice, odnosno male čokoladice nepravilnog, rustičnog oblika. Svaki Koral je zapakovan u pojedinačnu kesicu, a onda u odgovarajuću kutiju.
Njihov asortiman za sada čine dva proizvoda, od crne i bele čokolade, potpuno različitog ukusa: Beli Korali – koji uključuju belu čokoladu sa krupno lomljenim, pečenim lešnikom i bademom i Crni Korali koji predstavljaju kombinaciju crne i mlečne čokolade, sa celim lešnikom, susamom i rumom.
„Ceo proces proizvodnje Korala se odvija ručno. U pitanju je porodična ideja, tako da je naš mali tim ispleten od porodičnih i neraskidivih veza što se za sad pokazalo kao odlično i nadamo se da će tako i ostati. U sam proces proizvodnje Korala su uključeni moja mama Radmila Mlađenović i snajka Tijana Mlađenović. Iako smo prilično mali i nalazimo se na početku, sa ponosom možemo reći da smo u oktobru prošle godine bili izabrani da budemo deo akcije “ Mali zanat, velika strast” koju je organizovala kompanija Lidl u cilju promovisanja malih proizvođača“ , istakla je Dušica Ljepojević za AGROmedia portal.
Komplikovan je put malih proizvođača do potrošača
Svoje proizvode prodaju preko društvenih mreža, u određenim marketima, a njihove čokoladice su neretko deo korporativnih poklona kompanija. Kako kaže, učestvuju i na raznim manifestacijama, festivalima, kako bi upoznali potrošače, a kako bi i sa druge strane, omogućili potrošačima da se kroz besplatnu degustaciju – upoznaju sa Koralima.
„Danas je izuzetno teško biti mali proizvođač hrane u Srbiji. Kao mali proizvođači čokoladica koji rade na stvaranju brenda, susrećemo se sa brojnim izazovima. Borba sa trgovinskim lancima – gde bi plasirali naše čokoladice je izuzetno finansijski komplikovana i zahtevna. Na kraju i kada uspete da „uđete“ u neki trgovinski lanac i kada uspete da skupite sredstva za taj poduhvat – tek onda sledi neprekidna borba. Morate sami da animirate potrošače, da vodite računa o vašim proizvodima“, objasnila je Ljepojević.
U planu proširenje parcele, ali i asortimana
Upitali smo je i kakvi su im dalji planovi u njihovom poslovanju.
„Cilj je da se ove godine proširimo na dve susedne parcele i povećamo površinu pod lešnikom. Takođe, neki od planova jesu da do jeseni u stalnu ponudu Korala, uvrstimo još dva ukusa. Recept za jedan novi ukus je završen i prema utiscima naših potrošača na osnovu uzoraka koji su probali – uvereni smo da će potrošači biti zadovoljni“, otkrila je svoje planove naša sagovornica za kraj.
Komentari