Na Svetskom sajmu mlekarstva ove godine, svetski trendovi u mlečnim proizvodima bili su istaknuta tema. Šta pokreće potražnju za mlečnim proizvodima? Kako način života potrošača utiče na tržište mleka? Kakav uticaj tehnologija ima na nedavnu potražnju i kakav je tehnološki rast zabeležen? Megan Šits, viši direktor za strateški razvoj, strateški uvid u Savetu za izvoz mlečnih proizvoda SAD (USDEC), raspravljala je o ovim temama u svom govoru.
Tokom svoje nedavne prezentacije na ovogodišnjem Svetskom sajmu mlečnih proizvoda, koji je održan od 4. do 7. oktobra u Medisonu, Viskonsin, Megan Šits je istakla četiri globalna trenda koji trenutno podstiču potražnju za mlečnim proizvodima. Tema Covid-19 pojavila se u prezentaciji.
„Svi počinju da se normalizuju nakon pandemije“, rekla je Šits. Zbog pandemije izgleda da postoji trend traženja utehe u hrani, dodala je ona, nagoveštavajući da je mnogim ljudima teško da se prilagode ekstremnim promenama u svakodnevnom životu, pa je pronalaženje tog elementa uživanja podstaklo potražnju. Sa 18% američkog mleka za izvoz, očekuje se da će to porasti na 20% u narednim godinama.
Ukus i uživanje
Kao efekat nestabilnosti nakon Covid-19, uživanje, udobnost i snažna potraga za srećom odigrali su sastavnu ulogu u trendu ukusa i uživanja, koji pokreće potražnju za mlečnim proizvodima. Listovi su naveli da neizvesnost i volatilnost igraju glavnu ulogu u tome, čineći ukus i uživanje glavnim pokretačem potražnje za mlečnim proizvodima.
„Potrošači širom sveta pronalaze trenutke udobnosti u hrani“, rekla je ona i dodala da se trend rasta može videti kod mlečnih masti kao što su puter, kajmak, punomasno mleko u prahu i bezvodna mlečna mast, koji se svi koriste na globalnim tržištima za primenu u blagoj hrani i piću.
Održivost
Drugi trend koji pokreće potražnju je održivost. „Postoji povećana svest o pitanjima životne sredine među potrošačima“, rekla je Šits.
Ona je navela da je održivost važna ne samo za globalne potrošače; to je jedan od najboljih pokretača kupovine za kupce u jugoistočnoj Aziji i Meksiku. Odluke pokretača kupovine zasnivaju se na faktorima kao što su:
- Ima jake rezultate i nadzor nad kvalitetom/bezbednošću hrane
- Pruža konzistentan i pouzdan proizvod
- Proizvodi proizvode koji imaju dobru vrednost za novac
- Partner od poverenja
- Nastoji da isporuči najviše standarde kvaliteta
- Lider je u ekološki održivim praksama
Ishrana i dobrobit
U mnogim sektorima, ishrana i dobrobit su na putu rasta, a zdravi stilovi života postaju globalni pokret. Naročito kod ljudi koji vode sve užurbanije živote i kojima je potrebno da smanje stres, ovaj trend je uzeo maha. Sve više ljudi se kreće ka tome kako da utiče na zdravlje iznutra (pored fizičke strane).
„Potrošači koriste ishranu da bi minimizirali stres, a postoji potreba za visokokvalitetnim proteinima koji bi zadovoljili potrebe potrošača“, rekla je Šits.
Iako su mlečni proteini visoko na listi, to nije jedini protein za kojim postoji velika potražnja. Osim biljnih i životinjskih proteina, Šits je dodala da raste interesovanje potrošača i za hibridne proteine – životinjske i biljne formulacije. Pošto potrošači sve više razumeju mikrobiom, „zdravlje je glavni pokretač kupovine jogurta jer potrošači više gledaju na zdravlje creva“.
Ovo zauzvrat takođe podržava potražnju za obranim mlekom u prahu i koncentratima mlečnih proteina. Sa ovom potragom za zdravim stilovima života koja je zahvatila svet, potrošači prave pravo ulaganje u zdravlje i blagostanje. Veliki deo potrošača širom sveta namerava da poveća svoju potrošnju na zdravlje u narednih 12 meseci.
Globalni pokretači kupovine jogurta za potrošače:
55% – zdravo je
48% – ukusno je
24% – zgodno je
Tehnologija
Kao četvrti pokretač trenda, tehnologija teško da predstavlja veliko iznenađenje. „Upotreba tehnologije učinila je mlečne proizvode pristupačnijim“, navela je Šits. Posebno je istakla ubrzani rast platformi za digitalnu i društvenu trgovinu, koje su mlekaru učinile pristupačnijom i pogodnijom.
Da pomenemo nekoliko primera, rast digitalnih i komercijalnih platformi se primećuje u Južnoj Koreji (e-trgovina), Južnoj Americi (10-minutna isporuka proizvoda), Tajvanu (naručivanje putem kioska) i Južnoj Koreji (trgovina uživo). Kupovina uživo uzmiče, rekla je, sa kineskim tržištem vrednim milijarde.
„Prihvatamo tehnologiju kako bismo poruku mlekara preneli direktno potrošačima širom sveta“, zaključila je ona.
Komentari