Trendovi u jugoistočnoj Evropi: Kakve glavice kupusa se traže na tržištu?

Trendovi u jugoistočnoj Evropi: Kakve glavice kupusa se traže na tržištu?

Svaki povrtar u Srbiji koji se ozbiljno bavi proizvodnjom kupusa ili u tome tek želi da se oproba posetio je protekle nedelje predavanja kompanije Arum i Bejo Zaden. Tom prilikom svi posetici mogli su da se uvere u kvalitet Bejo sortimenta ali da saznaju nešto novo i korisno što mogu da iskoriste u svojoj proizvodnji. Osim povrtara iz Srbije ovaj skup posetili su i gosti iz Hrvatske, Crne Gore, Bosne i Hercegovine i Austrije.

„Ovoliko velika prisutnost je pravi dokaz da smo odabrali pravu temu u pravo vreme. Bilo je prisutno oko 218 zvanično upisanih povrtara plus gosti iz inostranstva“, navodi Zoran Puača, direktor kompanije Arum Deč.

Prema njegovim rečima, osnovni cilj ove manifestacije je bio na prvom mestu da pokažu njihov novi sortiment kupusa, posebno kada je reč o kupusu koji su otporni na Xantomonas, kao što su kupusi Excalibur i Capture. Takođe, kupus koji je trenutno najotporniji  na kupusnu kilu, a tu je i novi poboljšani hibrid. Sa druge strane, Arum Deč je želeo povrtarima da ukaže na neke kritične momente kada je reč o proizvodnji.

Trendovi u jugoistočnoj Evropi: Kakve glavice kupusa se traže na tržištu? - © Agromedia

„Imali smo predavače iz drugih zemalja koji su izneli svoje viđenje, svoje načine proizvodnje. Takođe, uspeli smo da doprinesemo da se zaštiti i domaći sortiment, autohtoni, kao što je Futoški kupus, i ono što je bitno i što je zaokružilo celu priču, doveli smo i ljude iz hipermarketa, koji su ukazali proizvođačima šta je to, na šta oni obraćaju posebnu pažnju kada vrše odabir povrtarskih kutura za otkup u velike lance“, navodi Zoran Puača.

Kompanija Bejo Zaden poslednjih nekoliko godina opsežno radi na selekciji novih sorti kupusnjača, a posebno onih koje su namenjene za kišeljenje.

Trendovi u jugoistočnoj Evropi: Kakve glavice kupusa se traže na tržištu? - © Agromedia

„Unazad dve godine stavili smo kupuse na tržište, tipa Capture i Excalibur. To su kupusi od 85-90 dana vegetacije, izvrsni za svežu potrošnju, slatkog, odličnog ukusa ali namenjeni i za kišeljenje, jer je regija Jugoistočne Evrope poznata po svojoj tradiciji i proizvodnji kiselog kupusa, a Xantomonas bakterijsko oboljenje kupusa u tom segmentu radi najveću štetu”, navodi Denis Novak, direktor Bejo Zaden za Jugoistočnu Evropu.


Već dugi niz godina Arum Deč sarađuje sa renomiranom firmo Bejo Zaden kada jer reč o semenima raznih povrtarskih kultura od luka do kupusnjača.

„Sa Bejo Zaden imamo izuzeno lepu saradnju duže od 20 godina. Pored kupusnjača radimo mrkvu, kao i luk koji je dominantan na teritoriji kompletne Srbije. Od ostalog sortimenta najpoznatija je salata Genesis, paštrnak, celer i tako dalje“, navodi Milanko Gajić iz kompanije Arum Deč.

Prema njegovim rečima Bejo je vodeća firma u svetu što se tiče kupusnjača, od kupusa, brokole, karfiola. Bejo u svom asortimanu ima oko 80 kupusa, a ono što je najinteresanije za nas, od ranog segmenta to su Parel i Farao. Nešto što je dominantno za naše tržište to su kupusi od 80-85 dana Excalibur, Bruno i Capture, koji su namenjeni za kišeljenje i kupusi koji su namenjeni za skladištenje, kupusi od 140 danaExpect i Sircon.


Ovom skupu pored brojnih posetilaca i predavača našao se i jedan od većih proizvođača kupusa sa zaštićenim geografskim poreklom, Miroljub Janković iz Futoga. On je sa ostalim povrtarima podelio koje su to specifičnosti njegove proizvodnje.

„Na poziv organizatora sam dobio priliku da nešto kažem o proizvodnji sa kojom se ja bavim, kroz jedan vid prezentacije i predavanja koje će trajati 15 minuta. Naravno, moja proizvodnja nema veze sa Bejo kompanijom, pošto je naša proizvodnja specifična: mi smo zaokružili priču od proizvodnje semena do primarnog proizvoda, a želimo da se proširimo i u preradne kapacitete, da to što proizvedemo i – prerađujemo“, kaže Miroljub Janković iz Futoga.


Za kraj kako se vreme setve polako bliži, kompanija Arum želela je da podseti proizvođače na jednu veoma bitnu činjenicu:

„Januar jeste maglovit, jeste hladan ali vrlo brzo će doći februar. Vreme je za sve one proizvođače, koji se nisu odlučili, da rezervišu pod hitno svoje količine, bilo semena povrća, bilo semenskog krompira, da ne dođemo kao i ranijih godina u situaciju da, kada se proizvođač najzad odluči, nismo u mogućnosti da mu obezbedimo sortu ili hibrid koji želi, ili dovoljnu količinu semena koja mu treba”, navodi Zoran Puača.

Sagovornici:

Zoran Puača, direktor kompanije Arum Deč
Miroljub Janković, proizvođač „Futoškog kupusa“
Milanko Gajić, Arum Deč
Denis Novak, direktor Bejo Zaden za Jugoistočnu Evropu

Komentari

E-KNJIGA

Vodič za uspešno gajenje borovnica