Paprika bi mogla da bude naš novi brend i značajan izvozni proizvod

Paprika bi mogla da bude naš novi brend i značajan izvozni proizvod

U studiji koju je sprovela konsultantska kuća SEEDEV uz podršku projekta GIZ ističe se da bi paprika mogla da bude novi brend Srbije i veoma značajan izvozni proizvod. Tokom 2016. godine paprika je izvožena u čak 27 različitih zemlja, od čega je 35 odsto otišlo u zemlje Evropske Unije.

Paprika može da bude novi brend Srbije i značajan izvozni proizvod

Kako se istiće u sprovedenoj studiji ostvarena proizvodnja paprike u 2016. godini iznosila je 227,6 hiljada tona (što je povećanje od 2,3 puta u odnosu na prethodne tri godine). Došlo je do rekordnog izvoza od 6,5 miliona USD sveže paprike, a 6,1 miliona USD tucane paprike što pokazuje značajne promene koje se događaju na tržištu.

Istraživanja pokazala: Višnja najkonkurentnija srpska voćka

Do ovih rezultata nije se došlo preko noći, već su neki veći proizvođači sistemski uvodili nove sorte, tehnologije gajenja i pronalazili nova tržišta. Tokom 2016. paprika je izvožena u čak 27 različitih zemlja, od čega 35 odsto u EU zemlje. Nakon toga su organizovali proizvodnju na svojim njivama i produžili tržišni lanac nabavke kroz saradnju sa susedima.

Osim nekoliko kompanija, ova proizvodnja je gotovo u potpunosti zasnovana na porodičnim gazdinstvima. Trendovi pokazuju da Srbija preuzima deo tržišta Mađarske i Makedonije jer ima konkurentniju proizvodnju.

Proizvodnja paprike - © Agromedia

Ulaganje u promociju, oznake kvaliteta i preradu paprike može da da rezultate

Kvalitetan ajvar proizvod je koji zadovoljava sve kriterijume modernog potrošača (hrono, niče, vegetarijanski, convinence, koristi se van sezone, ukusan i tako dalje). Ipak on je nepoznat za većinu potrošača van prostora Balkana. Tucana paprika, čiji izvoz prethodnih godina stalno premašuje 10 miliona dolara, suočava se sa sve većom konkurencijom i proizvodnja se smanjuje (uvoz zamenjuje domaću proizvodnju), naročito kod proizvođača koji gađaju cenovnu konkurentnost, ističe se u studiji.


Srbija treća najkonkurentnija zemlja po proizvodnji i izvozu maline

S druge strane, javljaju se proizvođači orijentisani na kvalitet tucane paprike kojima treba vremena da se dokažu i prilagode. Kod ajvara i tucane paprike, kao i kod drugih sličnih proizvoda, postoje pojedinačni uspešni primeri i pokušaji plasmana i promovisanja, ali ne i sistemskih napora (privatnog i javnog sektora) u tom pravcu koji bi definisali kvalitet i učinili ga šire prepoznatljivim, čime bi se značajno povećala potrošnja, a samim tim i proizvodnja paprike.

Proizvodnja paprike - © Agromedia


Upravo zato kod paprike, više nego kod drugih proizvoda, ima smisla uvoditi oznake kvaliteta i promovisati kvalitet kako na domaćem tako i na stranim tržištima. Proizvođači mogu to raditi sami, ali bi pomoć države u promovisanju, garanciji i označavanju kvaliteta ubrzala procese osvajanja tržišta.

Srbija je po konkurentnosti u proizvodnji paprike među prvih 15 zemalja. Makedonija je, u rangu CEFTA zemalja, bolja od Srbije. Značajne investicije u proizvodnji u zatvorenom i ciljanje rane sezone proizvodima visokog kvaliteta je unapredilo konkurentnost Srbije.


Dalji razvoj sektora će omogućiti supstituciju uvoza van sezone, razvoj preradne industrije i osvajanje inostranih tržišta, prvenstveno u regionu.

Izvor: studija o konkurentnosti poljoprivrede Srbije, SEEDEV

Komentari

E-KNJIGA

Vodič za uspešno gajenje borovnica