Kada se traktor stavi van upotrebe na nekoliko meseci u zimskom periodu, preporučuje se da se obave mere zaštite, kako ne bi došlo do nekih oštećenja na traktoru za vreme stajanja. Evo o čemu bi trebalo voditi računa.
Možda vas zanima
Prilikom konzerviranja traktor mora biti apsolutno ispravan, a ukoliko to nije slučaj, prvo ga treba dovesti u ispravno stanje pa tek onda pristupiti konzerviranju. Konzerviran traktor obavezno smestiti na mesto gde će biti zaštićen od sunca, vlage, promene temperature i drugih atmosferskih uticaja.
Prilikom postupka konzerviranja traktora treba se pridržavati upustva konstruktora, a postupak kod većine traktora je sledeći:
1. Dobro oprati i očistiti traktor spolja ( vrućom vodom,naftom ili petrolejom).
2. Uključiti traktor da radi dok se ulje ne zagreje, dok motor radi ispustiti talog iz prečistača komprimiranog vazduha, zaustaviti motor i ispustiti ulje iz korita motora. Staviti nov filter za ulje.
3. U korito motora naliti ulje za konzerviranje ( SAE 10,20 ili 30, zavisno od temperature koja će vladati za vreme mirovanja traktora).
4. Ispustiti vodu iz hladnjaka i cilindarskog bloka i isprati ih dok ne počne da ističe čista voda. Zatim upaliti motor da radi nekoliko sekundi dok ne iscuri sva voda iz pumpe za vodu i da bi novo ulje podmazalo sve delove motora. Kada se motor zaustavi pustiti malo da istekne sva voda iz hladnjaka i bloka motora, a zatim zatvoriti slavine za vodu. Ispustiti talog kondenzovane vode iz rezervoara za vazduh.
5. Skinuti brizgaljke i ravnomerno uliti u cilindre oko 2 dl motornog ulja. Skinuti usisno crevo sa cilindarske glave kompresora i u otvor usisnog ventila sipati 10 kapi motornog ulja. Staviti brizgaljke (ne pričvrstiti ih), zatim okrenuti radilicu ključem nekoliko puta polako, a onda pričvrstiti brizgaljke.
6. Skinuti kompletan prečistač vazduha i gumenu spojnu cev prečistača i usisne cevi i oprati ih. Skinuti izduvni lonac i očistiti ga. Zalepiti nepropusnim flasterom ( ili selotejpom) otvore usisne i izduvne cevi motora kao i usisni otvor kompresora.
7. Skinuti akumulatore i uskladištiti ih prema upustvu proizvođača. Očistiti i premazati tehničkim vazelinom kleme.
8. Napuniti rezervoar gorivom do vrha kako ne bi zarđao od vlage.
9. Ispustiti ulje iz: kućišta menjača, diferencijala, bočnih reduktora, remenice i hidraulike i u sve navedeno naliti novo ulje.
10. Namazati tehničkom mašću okvire instrumenata da ne bi korodirali. Podmazati tehničkom mašću sva mesta predviđena za mazanje pomoću tekalemit pumpe (očistiti od stare masti i namazati novom): mazalice, ležaje prednjih točkova, zglobove traktorskih poluga, navoje, poteznice i sva ostala mesta koja bi mogla da korodiraju.
11. Podići traktor na drvene podmetače, da gume ne nose teret, vazduh u gumama ostaje na preporučenom pritisku. Voditi računa da gume ne budu umazane mašću ili gorivom i da ne budu na suncu.
12. Otpustiti ručnu kočnicu, staviti menjač na ’’ler’’ i pokriti traktor ceradom.
13. Svakih 15 dana okrenuti lagano ključem radilicu motora kako bi se motor razlepio i podmazao, istovremeno okrenuti točkove za ¼ okreta.
Ovako pripremljen traktor može se bez ikakvih problema čuvati do 6 meseci. Pre puštanja traktora u rad u proleće treba traktor dekonzervirati.
Autor: Vladica Gavrilović, PSSS Negotin
Komentari