Budite vidljivi – pravilna svetlosna signalizacija za poljoprivredna vozila

Budite vidljivi – pravilna svetlosna signalizacija za poljoprivredna vozila

U toku sezonskih radova u poljoprivredi više je traktorista na glavnim i atarskim putevima nego inače, a kad su povoljni dani za rad u polju, nekada se radi i do kasno u noć. Kako je traktor vozilo koje se kreće sporo, do 30 km/h, neophodno je da bude vidljivo za ostale učesnike u saobraćaju. S ciljem da se izbegnu moguće saobraćajne nesreće, pored provere kočnica i pneumatika, potrebno je da poljoprivredna vozila i priključne mašine imaju potpunu i ispravnu svetlosnu signalizaciju.

Prednja svetlosna dignalizacija - © Julijana Kuzmić

Najvažnije je da na traktoru i priključnim vozilima postoji osnovna grupa svetlosne signalizacije; prednje i zadnje poziciono i stop svetlo, levi i desni migavac, osvetljivač tablice i ispravni prednji i zadnji farovi i pokazivači pravca kretanja“, kaže Vladan Proković koji, kao autoelektričar iz sela Vrbica kod Aranđelovca, pomaže poljoprivrednicima da pravilno postave i održavaju signalne uređaje na svojim poljoprivrednim vozilima.

Moderni vašar – kupovina mehanizacije putem interneta

Pored ove svetlosne grupe, gabaritno svetlo i katadiopteri su poželjni na prikolicama i drugim priključnim mašinama. Takođe, ukoliko na određenim priključnim mašinama ne postoje signalni uređaji, moguće je postaviti pokretnu signalizaciju sa magnetima. U slučajevima smanjene vidljivosti i noću obavezno se postavlja rotaciono svetlo na najvišu tačku na traktoru i na priključno vozilo koje prelazi širinu traktora, kao što je berač, presa ili kombajn, kako bi bilo uočljivo sa svih strana.

Pokretna signalizacija - © Julijana Kuzmić

Svaki traktor i svaka priključna mašina ima već fabrički postavljenu svetlosnu grupu na određenim mestima, pa nema potrebe da se to menja ili premešta – najbolje je uvek onako kako je fabrika propisala. Ona treba da stoji na krajnjim tačkama što je više moguće. Što se tiče prednjih farova, kod novijih modela, farovi su blizu jedan drugog, ali zato postoji poziciono svetlo koje stoji što bočnije kako bi se videlo u mraku“, rekao je Vladan.

Pre kupovine polovnog traktora prvo zavirite ispod haube


Osim što mora da postoji na poljoprivrednim mašinama i vozilima, svetlosna signalizacija mora i da se održava. Kako ne bi došlo do kvara, naš sagovornik napominje da je najbolje nabaviti uređaj koji je kvalitetan i proveren, a ne onaj jeftiniji. Ukoliko je poljoprivrednik kupio polovan traktor koji nema osnovnu svetlosnu signalizaciju, držače za uređaje je moguće kupiti povoljno na pijacama i buvljacima. Za traktor iz domaće proizvodnje je moguće nabaviti gotovo sve, dok je za uvozne ipak potrebno naručiti deo koji je i namenjen tom vozilu. U oba slučaja treba pažljivo birati.

Što se tiče kvarova, kod kvalitetnih uređaja može da se desi samo da izgori sijalica, dok kod onih nekvalitetnih mogu da se jave mnoga oštećenja. Mehanička oštećenost kod takvih uređaja svetlosne signalizacije može biti sijalica koja pregori, oštećeni kablovi ili razbijeno far-sočivo. Kablovi mogu biti oštećeni od prašine i visoke temperature i raznih direktnih oštećenja, pa je najbolje zaštititi kablove sa tri vrste bužira koje ja praktikujem da upotrebim na određenom vodu kablova“, savetuje Vladan.

Evo šta sve treba da ima dobra traktorska guma


Signalizacija na prikolici - © Julijana Kuzmić

Kod svetlosno-signalnih uređaja najvažnije je upravo održavanje, da se svako oštećenje koje nastane odmah i sanira, pa je nekad poželjno imati kod sebe rezervne sijalice ili po povratku sa njive, zameniti deo ili popraviti kvar. Vladan Proković naglašava da je potrebno uvek pre izlaska iz svog domaćinstva proveriti ispravnost svetlosne signalizacije, kao i to da je ona postavljena na propisanim mestima, a naročito u doba godine kada su u jeku poljoprivredni radovi u atarima.


Komentari

E-KNJIGA

Vodič za uspešno gajenje borovnica