Proizvodnja, kvalitet i cena krompira uvek su u fokusu kada je reč o povrtarstvu, a za ovu temu podjednako su zainteresovani proizvođači, trgovci i krajnji kupci. Obišli smo pijace i markete kako bismo ustanovili cene i ponudu, a razgovarali smo i sa pojedinim proizvođačima ove kulture.
Kod trgovaca cena krompira varira
Prva stanica nam je bila pijaca na Novom Beogradu, u Bloku 44. Kako smo imali prilike da vidimo, cene se kreću od 100 pa do 200 dinara za kilogram.
Prvi supermarket koji smo obišli je Univerexport, a cene krompira se kreću od 99 dinara po kilogramu, dok pakovanje ivanjičkog krompira od 2 kg u mrežici košta 249 dinara.
U Maksiju je kilogram domaćeg belog krompira bio na akciji 70 dinara, dok je crveni nešto skuplji – 79 dinara. Crveni oprani krompir bio je na popustu 100 dinara.
Cena krompira kod proizvođača vrlo skromna
Nakon obilaska pijace i pojedinih supermarketa, pozvali smo proizvođača Ivana Popovića kako bismo saznali koje cene dobijaju proizvođači. Kako nam je naš sagovornik potvrdio, cena koju on dobija za svoj krompir je od 40 do 50 dinara, u zavisnosti od sorte i pakovanja, i to za prvu klasu. Lošiji krompir ima cenu i nižu od 40 dinara.
Drugi proizvođač, Miško, kaže da je do skoro krompir bio 25 dinara, a da je trenutna cena viša pa se kreće od 30 do 40 dinara.
Miloš, naš treći sagovornik, objasnio nam je da je kod njega cena oko 40 dinara za prvu klasu.
Po našem mišljenju, kada uporedimo sve cene koje smo videli, proizvođači bi sigurno trebali da dobiju više novca za svoj proizvod, kako bi se cena u maloprodaji ipak manje svodila na plaćanje marže trgovaca.
Uzrok disbalansa cena rak rana
Za sam kraj priloga, osvrnuli smo se na pitanje disbalansa cena na celokupnom tržištu, koji je objasnio dr Živko Bugarčić. Kako nam je potvrdio, to je na našem tržištu izuzetno izraženo, a o ovom problemu bilo je pokušaja razgovora u samom vrhu države.
Kako nam je dr Bugarčić objasnio, dramatična razlika između otkupnih cena kod proizvođača i maloprodajnih cena leži u tome što su proizvođači veoma retko i direktni dobavljači. U taj prodajni ciklus često su uključeni i razni posrednici, pa otuda takav disbalans sa cenama.
Visoke marže dosta štete i proizvodnji i prodaji, a kupci često misle da najveći deo kolača ide proizvođačima i da je krompir skup upravo zbog njih.
,,Tužna priča se nastavlja!” Dr Živko objasnio šta se dešava sa KROMPIROM!
Kakvo je vaše mišljenje: treba li proizvođači da dobiju više novca za svoj rad, a trgovci da smanje marže?
Komentari